overlast

In Nederland wonen we dicht op elkaar. Daardoor kunnen er ergernissen, conflicten en ruzies ontstaan. Vaak beginnen de irritaties met een kleinigheid. Door er niet met elkaar over te praten kunnen kleinigheden uit de hand lopen. Ga een gesprek aan met de veroorzaker. Wacht hier niet te lang mee, want kleine ergernissen worden snel groot als u ze verzwijgt! Bedenk van tevoren wat u wilt zeggen en vertel duidelijk en vriendelijk welke overlast u ervaart. Vaak zijn mensen zich niet eens bewust van de overlast die ze veroorzaken. Concrete voorbeelden kunnen uw klachten verhelderen. Blijf rustig. Als u boos of geïrriteerd een gesprek aangaat, zegt u misschien dingen waar u spijt van krijgt. Probeer samen tot een oplossing te komen. Maak hiervoor duidelijke en concrete afspraken.

Bij herhaling van de overlast kunt u dan op deze afspraken terugkomen. Als andere buren dezelfde overlast ervaren, zet dan gezamenlijk de klachten op papier en praat erover. Samen staat u sterker. In de folder 'Overlast...We lossen het samen op!' leest u een aantal tips om de overlast te laten verminderen of op te lossen. De folder kunt u hier downloaden of aanvragen via het contactformulier.

Helpen deze tips niet om de overlast op te lossen, dan kunt u hier het overlastmeldingsformulier downloaden of aanvragen via ons contactformulier. U kunt uw overlastmelding natuurlijk direct aan ons mailen. U kunt mailen naar algemeen@wstbrummen.nl.

Nadat wij uw melding ontvangen, neemt onze woonconsulent contact met u op en bespreekt samen met u wat er gedaan kan worden om de overlast te laten afnemen of te stoppen. Een van de mogelijkheden kan Buurtbemiddeling zijn.

Vanuit het project Buurtbemiddeling bemiddelt een aantal goed getrainde vrijwilligers uit de gemeente Brummen in conflicten tussen buren. Zij spelen niet voor rechter en vellen ook geen oordeel. Zij proberen de ruziënde partijen weer aan de praat te krijgen en hen zelf een oplossing te laten bedenken. Deze vrijwilligers hebben een geheimhoudingsplicht en de bemiddeling is gratis.

Wanneer u meer wilt lezen over het project Buurtbemiddeling kunt u hier de folder downloaden. U kunt deze folder ook met het contactformulier aanvragen.